Tillbakablick på spelen 2016

Det skedde en hel del stora händelser i spelindustrin 2016. Här tänkte vi ta oss tiden att blicka tillbaka på saker som hänt och spel som kom ut. Så mycket har hänt att man faktiskt blir överraskad att vissa händelser kommer från tidigt förra året och inte ännu längre sedan.

Vi såg VR växa på sig ordentligt med Oculus Rift, HTC Vive och PlayStation VR som alla tre kom ut under året. Hur detta kommer att integreras i den allmänna spelindustrin är dock inte ännu säkert då VR-sjuka drabbar många, och i olika utsträckning.

Ett flertal stora namn skapade också rubiker. Marc Laidlaw, mannen bakom skrev manuset till Half-Life, lämnar Valve. Leslie Benzies, en av huvudfigurerna bakom utvecklingen av GTA lämnade Rockstar North, även om det var efter en 16 månaders paus. Gavid Gaider, huvudförfattaren för Dragon Age lämnade BioWare efter hela 17 år. Och Chris Metzen, en av de största namnen i Blizzard, drog sig också tillbaka. Chris gjorde detta bland annat genom ett inlägg på det officiella Blizzardforumet.

I en lite mindre bevandrad del av spelvärlden såg vi även casinon öka stort i popularitet och det går inte att neka den framgång och acceptans de nått på senare tid. Sajter som SveaCasino fortsätter att hålla spelare uppdaterad på de senaste nyheterna inom casinovärlden och alla dess erbjudanden. 

Kanske ett av årets största spel skulle kunna sägas vara Overwatch, och inte bara för att de vann priset "game of the year" i förra årets upplaga av The Game Awards. Andra spel som drog till sig en hel del uppmärksamhet var Inside, ett indiespel med en fantastisk stämning, Firewatch, en "walking simulator" med kanske de bästa inslagen av röstskådespeleri spelvärlden har sett på senare tid, och Doom, ett återbesök till en välkänd spelserie som visade sig vara mycket djupare och bättre än någon först hade anat. Det finns naturligtvis många fler som förtjänar att nämnas, men detta är några klara favoriter, bland både spelare och kritiker.